26 martie 2015

Paine "Au levain" cu faina alba


Painea aceasta este facuta intocmai ca cea de aici sau cea de aici, dar nu am folosit nici faina integrala de grau, nici seminte de in.
Gustul este diferit, dar asa cum mai spuneam, fiecare paine este diferita chiar daca reteta este aceiasi.

De data aceasta am pregatit cantitate de aluat pentru doua paini.
Am facut asta pentru ca am vrut sa vad care este diferenta dintre painea care sta la crescut 3 ore si jumatate in bucatarie si painea care sta la crescut 8 ore in frigider plus o ora in bucatarie. Si am vazut... 

Pentru preferment am folosit: 

- 28 g maia
- 62 g apa
- 106 g faina alba
- 8 g faina de secara

Pentru aluat am avut nevoie de: 

- 666 g faina alba tip 650
- 34 g faina de secara
- 480 g apa
- 16 g sare

Aici aluatul este pregatit pentru autoliza (45 de minute)


Prefermentul pregatit de seara cu maia care a fost hranita inainte cu cateva ore si care isi dublase volumul


Dupa autoliza am impreunat prefermentul cu aluatul si am adaugat si sarea.
Am framantat pana cand aluatul s-a desprins de pe peretii castronului.


Am acoperit vasul cu folie alimentara si dupa 50 de minute  arata asa.


L-am "impachetat" de cateva ori direct in castron si l-am lasat in repaus 50 de minute - acoperit cu folie alimentara.

La expirarea timpului, l-am bagat iar in seama si "l-am zapacit" iar cu impachetarile mele luand aluatul cu mana dreapta de pe margini si aducandu-l spre mijloc. In acelasi timp am rotit vasul cu mana stanga.
 A urmat un nou "relax" de 50 de minute.

L-am scos pe masa de lucru infainata bine...


... l-am impartit aproximativ in doua... i-am dat o preforma si l-am lasat sa se odihneasca vreo 15 minute,


In acest timp am infainat bannetoanele improvizate...


Am pus painicile in ele cu partea sigilata in sus (partea care a stat pe masa)


Am pus fiecare banneton in cate o punga de plastic pe care am inchis-o.
Unul a ramas pe masa din bucatarie pentru mai bine de 3 ore si jumatate si altul a luat drumul frigiderului pentru 8 ore.


Ei bine, dupa coacere pe piatra (15 minute cu abur si 25 de minute fara abur) asa arata painea crescuta 3 ore si jumatate in bucatarie




 Si asa arata painea crescuta 8 ore in frigider plus o ora in bucatarie (coapta in aceleasi conditii)




La prima vedere poate ca nu se vad diferente foarte mari.

 Prima paine este mai putin crescuta.
A doua paine a crescut mai mult in cuptor.

Si totusi.... diferenta o face gustul!!!

Incredibil! Parca nu ar fi din acelasi aluat, parca nu ar fi fost coapta in aceleasi conditii....
A doua paine este mult mai gustoasa.

Imi dau seama ca am facut doar un pas foarte mic pe drumul painii cu maia si ca am muuuuulte lucruri de descoperit.













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu