30 noiembrie 2015

Drob de oaie sau capra (ghinuşă)


De curand am intrat in posesia unei capre tinere - sacrificata. Cand am vazut in carcasa bietei capre maruntaiele.... ficat, plamani.... etc... am stiu ca primul preparat pe care-l voi pregati - va fi ghinuşa.  Asa ii zice la mine acasa - in Bihor. Tata obisnuieste ca in fiecare toamna sa cumpere o oaie si intotdeauna mama pregatea ghinusa - acum sora mea a preluat aceasta indeletnicire. Este de fapt un fel de drob fara oua. In schimb se adauga cimbru si ardei crud. Detaliile fac diferenta, nu? 
Mananc ghinusa de cand ma stiu si pot spune cu certitudine ca este o mancare cu radacini stravechi....
Bunica mea povestea ca pe vremea ei.... cand cineva taia cate o oaie sau capra (din diferite motive) isi mai scotea din paguba cu ghinusa pentru ca oamenii din sat cumparau "cate un pumn" - macar sa le miroase si lor in casa a "oaie moarta" :))))

Gata cu povestile! Sa trecem la treaba :) 

Am folosit:

- ficat, plaman, inima, rinichi, cap
- seu
- bucatile de carne cu seu de la burta... cele care fac legatura intre picioarele din spate si coaste
- 4 ardei capia (rosu + verde) - se poate si mai mult
- sare
- foaie de dafin
- piper (mozaic am avut eu - predominant verde)
- cimbru

Am verficat toate bucatile de maruntaie - sa nu cumva sa fie vreun fir de par ratacit pe undeva. Le-am increstat in mai multe locuri si le-am tinut in apa rece aproape o ora, timp in care am schimbat apa de doua ori. 

Am taiat capul in doua cu ajutorul unei panze de bomfaier.... mde.... la bloc suntem mai putin dotati. A mers bine. Asa fac de obicei cu toate oasele si-mi convine pentru ca nu raman "aschii de os" in carne. Am scos creierii si am turnat apa rece si peste el.



Intre timp am pus apa la incalzit intr-o oala incapatoare. Cand a dat in clocot am pus sare si foaie de dafin, iar apoi maruntaiele si capul.


In timpul fierberii am luat spuma care s-a format de nenumarate ori.... Nu stiu cat au fiert, dar ideea este ca am scos ficatul mai repede si am mai lasat sa fiarba restul pana cand oasele capului s-au desprins foarte usor.

Le-am scos intr-un vas sa se raceasca complet. Am pastrat o parte din apa in care au fiert.


Am luat carnea ce s-a putut lua de pe oasele capului, am curatat limba de pielita alba si apoi le-am macinat cu masina de carne....


Am tocat ardeii, am rasnit piperul, am mai adaugat sare si cimbru - toate dupa gust. 
Mie imi place sa fie mai picanta.... am fost chiar tentata sa rasnesc niste ardei iute uscat - dar am renuntat pana la urma :) 


Am adaugat aproximativ 100 ml din apa in care au fiert (rece si ea) si a amestecat/framantat cu mana amestecul.


Pe parcurs am mai adaugat din zeama in care au fiert si putina sare. Trebuie sa rezulte un amestec mai moale, cremos.... cu toate ca in scurt timp se solidifica din cauza seului.


Am lasat compozitia sa se odihneasca aproximativ jumatate de zi.... vreo 5 ore este suficient - timp in care se intrepatrund perfect aromele.

Am luat doua linguri generoase si le-am pus intr-o cratita antiaderenta in vederea frigerii si a degustarii. De fapt, ghinusa de oaie/capra, dupa ce a fost preparata in felul acesta pana aici - inainte de servire se frige. Nu a mai fost cazul sa pun grasime in tigaie. Amestecul este deja foarte gras si mai contine si apa.


Amestecand mereu, am fript ghinusa pana cand a scazut apa lasata si a inceput sa se friga. Se poate observa ca scade. Eu puteam sa o mai frig cateva minute, dar ma lasat-o asa pentru ca intentionam sa o mananc cu paine prajita si nu voiam sa fie prea seaca.


Este minunata cu orice muratura, dar din punctul meu de vedere - cel mai bine se potriveste cu varza si gogonelele daca sunt conservate doar cu sare.

Eu am mancat cu muratura de varza tocata si ardei. Mmmmmm!!!!















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu