6 decembrie 2015

Cozonac de post


In timp, am facut mai multe dulciuri de post - dar cozonac - nu. Nu stiu de ce am tot amanat. Cozonacul  a iesit foarte gustos si este super pufos. Deci... fara oua, fara lapte! :) 

Cu aceasta reteta participa la provocarea "Traditie si gastronomie romaneasca" lansata de Gina Bradea si gazduita in luna decembrie Carmen Manu. Carmen ne-a propus "sa cozonacim" :)  

Am folosit: 

- 650 g faina tip 000
- 100 ml ulei
- 200 ml apa calduta
- sucul unei portocale
- coaja de la jumatate de portocala (se poate si mai mult)
- 20 g drojdie proaspata
- 1/2 lingurita sare
- 1 plic zahar vanilinat

Pentru umplutura: 

- 200 g mac macinat
- 100 g zahar pudra
- 1 lingurita scortisoara

Am frecat grojdia cu o lingurita de zahar, am adaugat putina apa calduta (din cei 200 ml) si doua linguri de faina. Am amestecat si am lasat-o la loc caldut pana cand si-a dublat volumul. 

Am dizolvat zaharul si zaharul vanilinat in diferenta de apa calduta. Am adaugat 50 ml ulei, sucul de portocala si coaja razuita.

Am pus intr-un bol diferenta de faina si sarea. Am adaugat amestecul cu drojdie si amestecul lichid.

Am framantat aluatul incorporand treptat diferenta de 50 ml ulei, aproximativ 25 de minute A rezultat un aluat destul de moale dar foarte usor de lucrat cu el.

L-am acoperit cu un prosop curat si l-am lasat sa creasca pana cand si-a dublat volumul. 
L-am pus pe masa de lucru, l-am impartit in doua, am format doua bucati rotunde si le-am mai lasat sa se odihneasca vreo 5 minute.



Am macinat macul si zaharul. Am adaugat scortisoara, am omogenizat si gata umplutura. Se pot adauga si stafide sau coaja de portocala ori lamaie - dar eu am preferat de data aceasta ceva mai simplu.


 Am intins pe rand bucatile de aluat, am pus pe ele mac avand grija sa nu pun prea mult la capete si pe margine opusa sensului de rulare.



Am "impletit" cele doua rulouri cu mac rezultand un cozonac destul de maricel. L-am pus in tava tapetata cu hartie de copt si l-am mai lasat sa creasca aproximativ 30 de minute. Inainte de a-l pune la copt, l-am uns cu putin ulei si am presarat zahar tos.



L-am copt fix 40 de minute. Cuptorul meu este cam "rapid" si a fost suficient. Am avut putine emotii pentru ca "s-a bronzat" destul de repede si ma temeam ca se va arde. In cele din urma nu a fost chiar rau.... bronzat bine, dar copt si nu chiar ars :))))



Mirosul din bucatarie ne-a cam dat batai de cap - in sensul ca a fost foarte greu sa asteptam sa se raceasca :)))) Nu a fost chiar rece cand am furat cateva felii.




Ma asteptam ca a doua zi sa nu mai fie moale si pufos, dar m-am inselat. Acum este aproape mancat pentru ca ne-a placut foarte tare si ne-a fost si dor de cozonac. Ce-o fi fost in capul meu? De ce am facut doar unul? :)  







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu