31 august 2016

Chisalita de prune si mere


Particip cu aceasta reteta  la provocarea "Traditie si gastronomie romaneasca", lansata de Gina Bradea
Gazda acestei luni este Cristina Iuliana Pana si tema suna in felul urmator: "... propun preparate din prune, pot fi variate, ciorbe/supe, feluri prinicipale, desert, conserve
(magiun, chisăliță, compot, etc.), chiar licori bahice 😉" 

Chisalita reprezinta pentru mine perioada copilariei mele. Mancam cu mare pofta de fiecare data cand ne facea bunica si mama. Imi placea mai ales a doua zi cand era "asezata". Este una dintre mancarurile care de fiecare data te surprinde in mod placut fie din cauza gustului fructelor, fie din cauza proportiilor in care sunt combinate... fie... fie... fie... :) 

Am auzit ca se poate face in mai multe feluri, cu malai..., cu faina... simpla....
Eu voi scrie aici asa cum se facea si inca se mai face la mine acasa, in Bihor.... 
Nu-i nimic deosebit, dar la mine se mananca cu paine. Painea trebuie sa fie macar de doua zile, deci nu paine proaspata si pufoasa.

Am folosit: 

- 800 g prune curatate de samburi
- 300 g mere curatate de coaja si cotor
- 150 g zahar

Am spalat fructele, le-am curatat si le-am pus intr-o cratita. Am turnat apa astfel incat sa treaca cu doua degete peste ele.




Le-am pus sa fiarba. Fierb destul de repede... dupa 20 de minute  se pot verifica si daca se pot pasa usor cu furculita - sunt fierte suficient.


Am strecurat zeama si fructele le-am pasat in strecuratoare cu o lingura  astfel incat sa treaca pulpa fructelor. Din cand in cand am adaugat din zeama strecurata. In felul acesta pulpa trece mai usor.





La final arata asa :) 


Am adaugat zaharul. Prima data 100 g si apoi am mai adaugat 50 g. Cantitatea de zahar este relativa... este in functie de cata zeama a rezultat, de cat  de dulci au fost fructele si de gustul fiecarui om :) 


Dupa ce s-a racit complet, am pus chisalita in frigider si "nu am mai bagat-o in seama" pana a doua zi :) 

Cu mare nerabdare si pofta am rupt niste paine.... mai mult colt. Am turnat peste ea chisalita. 


 




Am lasat painea si chisalita vreo 10 minute sa se imprieteneasca si apoi am mancat cu mare, mare pofta. Este atat de buna! 






Nota personala: 

- am ales sa combin prunele doar cu mere, dar "chisalita cea mai buna"  o face in acest moment tata. El pune si pere, un anume soi de pere... Cica nu trebuie sa fie foarte zemoase... Eu nu dispun de astfel de pere si nici nu am avut  prune de care foloseste el, prune rotunde de marimea unei nuci sau mai mici, cu coaja subtire...

- se poate pune in sticle si pastra la frigider mai multe zile. De asemenea, in zilele calduroase se poate consuma ca atare, ca un suc rece si revigorant 

- poate fi o mancare usoara in zile de post













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu