22 septembrie 2015

Muratura de varza si ardei tocat


Stiu, multi vor spune: "varza tocata cu ardei tocat sau ardei umplut cu varza.... acelasi lucru..."  Si totusi nu-i chiar acelasi lucru. Fiecare are farmecul si locul lui.

Stiu muratura aceasta de cand eram mica si, mai stiu ca de fiecare data cand taiam porcul.... abia daca mai aveam ca sa mancam cu pomana sau o aminteam.... "Daca am mai avea niste curechi cu piparca..."... deci nu mai era. Era prima muratura care se termina.

Reteta este foarte aproximativa si dupa gustul fiecaruia, dar voi arata modul in care fac eu si acum varza tocata cu ardei. 

Desigur, nu ratez ocazia de a participa la provocarea "Traditie si gastronomie romaneasca" lansata de Gina Bradea  si gazduita luna aceasta de Lili Liliana si blogul sau "Cu Lili in bucatarie" 

Am folosit:

- varza
- ardei capia rosii si verzi
- sare grunjoasa
- piper
- foi de dafin
- marar uscat
- frunze de telina
- boabe de mustar
- hrean

Am spalat varza si ardeii. Am tocat varza fideluta si ardeii.... dupa mintea si priceprea mea din momentul respectiv :) 



Am impreunat varza cu ardeii...


... am adaugat o mana buna de sare grunjoasa (neiodata), boabe de piper si boabe de mustar.... totul in functie de cantitatea de varza si ardei pentru un gust normal 


Am "framantat" compozitia cateva minute - pana cand varza a lasat zeama....


Am pregatit o cutie de platic cu capac pentru aceasta muratura, dar alta data o pun intr-un borcan mare. Mama o punea intr-o putină iar deasupra punea un teasc si o greutate.

Deci... pe funful cutiei am pus foi de dafin, hrean, marar uscat si fruze de telina


Am adaugat amestecul de varza si ardei avand grija sa-l scurg de zeama lasata strangand putin compozitia in pumni, dar nu foarte tare.


Desigur, am intercalat marar, hrean, foi de dafin si frunze de telina  si apoi am continuat cu amestecul de varza.



Ultimul strat a fost de varza.

Eu nu am nici putină si nici teasc, dar am improvizat. Am pus peste varza o farfurie si peste farfurie am pus doua peturi cu apa. In felul acesta am rezolvat si cu teascul si cu greutatea (bolovanul). Am pus capacul dar nu l-am inchis ermetic in primele zile

Varza se acreste destul de repede. Daca recipientul este lasat in bucatarie, la caldura - dupa nici o saptamana se poate observa ca se mureaza si capata miros specific, moment tocmai potrivit pentru a inchide cutia bine si a o depozita in camara.... la indemana :) 


Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 


10 comentarii:

  1. Ffffffffffffff interesant .... si se pastreaza bine in cutia de palstic ? Acest amestec mai lasa zeama pe parcurs ? As fi tare curioasa sa incerc si asa ceva ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dia_diana58 - se pastreaza foarte bine in cutia de plastic. Eu am pus si anul trecut in cutie si a fost OK, dar poti sa incerci sa pui intr-un borcan mai mare... de 5 litri. Eu am apelat la cutie pentru ca borcanul meu s-a spart... si am considerat ca cel de 3 litri este prea mic.
      Varza trebuie scursa putin de zeama, dar nu foarte tare. Ea mai lasa putina zeama.

      Ștergere
  2. si nu puneti zeama lasata de varza deasupra?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se mai pune zeama lasata de varza, dar nu trebuie stransa prea tare in pumni atunci cand este asezata in vasul in care se pregateste conserva.

      Ștergere
  3. Răspunsuri
    1. Deloc nu se pune apa! Dupa cum se vede in poze - varza lasa zeama si daca nu o strangeti prea tare cand o puneti in vas - este suficient sucul lasat apoi de ea. Sper ca am reusit sa ma fac inteleasa. O zi minunata va doresc!

      Ștergere