25 septembrie 2015

Zacusca de peste (macrou)


Zacusca aceasta a fost o provocare pentru mine.
Anul trecut am facut pentru prima data, doar jumatate de portie - dupa ce am studiat indelung reteta de pe blogul Ginei Bradea. Este minunata!

Am folosit: 

- 1,5 kg macrou
- 800 g ceapa (aproximativ)
- 250 g morcov
- 300 ml suc de rosii (aproximativ)
- 1 kg gogosari
- 200 ml ulei + 100 ml apa
- 150 ml otet
- 1 lingurita zahar
- 3 catei de usturoi
- sare, piper
- foi de dafin
- ardei iute (optional)

Am curatat pestele, am inlaturat coada si capul. L-am pus sa fiarba in apa si otet atat cat sa acopere pestele.


Am inlaturat spuma care s-a format si l-am lasat sa fiarba pana cand s-a desprins de pe oase.
L-am lasat sa se raceasca si l-am curatat de oase. Erau macerate, dar le-am scos totusi pe cele mai mari.


Anul trecut am trecut bucatile de peste prin masina de tocat, dar anul acesta l-am rupt bucati mici.

Intre timp m-am ocupat si de ceapa, gogosar si morcov.
Le-am curatat, spalat si tocat. Morcovul l-am dat pe razatoare.

Am calit ceapa in ulei plus apa pana cand a devenit sticloasa si apoi am adaugat gogosarul tocat si morcovul.


Am lasat sa fiarba pana cand a scazut zeama lasata de legume. Am adaugat apoi foile de dafin, piper, sucul de rosii, usturoiul si pestele.



(foto de anul trecut cu pestele macinat)

(anul acesta l-am rupt bucati)


Am fiert zacusca pana cand s-a legat putin sosul. Atunci am adaugat aproximativ jumatate din zeama in care a fiert pestele si am lasat sa mai fiarba impreuna aproximativ 15 minute - amestecand continuu.
Acum este momentul si pentru ardeiul iute, dar eu nu am pus :( 



Am potrivit gustul de sare si piper si am pus zacusca in borcane. Am sterilizat apoi la bain marie -  o ora din momentul in care au inceput sa fiarba si am lasat sa se raceasca in vasul in care au fiert.


Este o zacusca deosebit de gustoasa si se poate folosi si la alte mancaruri (gen paste sau ciorba de peste).






Nu pot sa spun ca este mai buna daca pestele este rupt bucati sau daca este trecut prin masina de carne. Este la fel de buna oricum, DAR, dupa parerea mea, este mult mai aspectuoasa daca pestele este rupt.


(anul trecut)

Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 






12 comentarii:

  1. O reteta foarte interesanta! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesanta si neastept de gustoasa.
      Anonim, iti multumesc pentru vizita!

      Ștergere
    2. Se poate face si cu macro congelat?

      Ștergere
    3. Eu nu numai cu macrou congelat fac. Nu am de unde sa cumpar macrou proaspat. :)

      Ștergere
  2. As vrea sa stiu daca ai curatat pestele de piele dupa fierbere..ms

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pielea macroului este foarte fina si se fierbe foarte bine. Am luat doar ce s-a putut... fara sa insist sau sa ma stresez ca ramane.... Nu-i nici o tragedie daca nu este curatata. Afecteaza doar culoarea (poate)...

      Ștergere
  3. Sterilizarea se poate face și la cuptor sau doar în baîn marie?
    Și cât ai fiert înainte de a le pune în borcane....aproximativ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sterilizarea se poate face si in cuptor, dar eu foarte rar aplic metoda asta... m-am obisnuit cu bain marie. In ceea ce priveste fiertul... am scris in reteta :) : "Am fiert zacusca pana cand s-a legat putin sosul. Atunci am adaugat aproximativ jumatate din zeama in care a fiert pestele si am lasat sa mai fiarba impreuna aproximativ 15 minute - amestecand continuu." O zi minunata! :)

      Ștergere
  4. Gogosarii i ati dat prin masina fara sa ii coaceti??

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, i-am tocat fara sa-i coc. Am pregatit zacusca exact cum am scris :)
      Va doresc spor la treaba! :)

      Ștergere
  5. Bună ziua, se poate face combinație de macrou fiert plus macrou fumat sau zacusca doar cu macrou afumat ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua!
      Cu siguranta se pot face si astfel de combinatii, dar rezultatul va fi altul. Eu nu am incercat. :)

      Ștergere