30 iunie 2016

Gem de corcoduse galbene


Cu aceasta reteta particip la provocarea lunii iunie 2016 din cadrul proiectului
"Traditie si gastronomie romaneasca" - lansat de Gina Bradea.

Tema este una frumoasa - zic eu - "...retete in care sa folosim fructele lunii iunie. Cu toate ca  este luna lui Ciresar, nu este exclusiv o perioada a cireselor, motiv pentru care propun sa folosim si capsune, visine, caise, corcoduse (zarzare), mere varatece, zmeura, mure, afine... Incepand de la otetul de mere sau alt fruct, siropuri, gemuri sau dulceturi, placinte ori sosuri, licori bahice (visinata, etc).... orice este bine venit cu conditia sa fie TRADITIONAL. :) "

Multi ani au trecut de cand am mancat ultima data gem de corcoduse. Mama il facea pe vremuri si era cel mai fin gem pe care-l putea prepara atunci.... Zaharul era rationalizat si corcodusele cereau destul de mult, dar era foarte apreciat. Are multe calitati: este dulce, este acrisor, este fin... si are o culoare superba :) 

Am folosit: 

- 7 kg corcoduse
- 3.5 kg zahar
- 300 ml apa
- 1 baton scortisoara (optional)

Am folosit corcoduse galbene - bine coate. Le-am inlaturat coditele si le-am spalat.



Le-am pus intr-o cratita incapatoare. Un strat corcoduse, un strat zahar.... la final am scuturat putin cratita si am turnat apa.



Am lasat cratita cu corcoduse la rece pana a doua zi cand le-am pus la fiert. Nu au lasat prea mult sirop peste noapte, dar imediat ce au inceput sa se incalzeasca si sa fiarba  - siropul nu a mai fost o problema.


Am eliminat spuma care s-a format.... multa spuma, dar fara mila am curatat-o bine de tot.


Cand majoritatea pielitelor s-au detasat de fruct... si spuma care parea interminabila a fost indepartata....


... am luat cratita de pe foc si cu ajutorul unui polonic am pus fructele fierte intr-o strecuratoare desupra unei cratite curate.



Cu ajutorul unei linguri de lemn (sau lingura normala) am amestecat energic in fructele fierte,  iar pulpa acestota a fost colectata in vasul de dedesupt. Pentru obtinerea pulpei este nevoie de putina munca si rabdare, dar merita tot efortul.


Am pus pulpa rezultata in sucul scurs initial


Dupa ce compozitia a fiert aproimativ 30 de minute, mi-a venit ideea de a imparti in doua cantitatea de gem. Am lasat mai mult de jumatate sa fiarba in continuare - simplu....

... si in cealalalta gem am pus un baton de scortisoara :) 


In continuare, in timpul fierberii - mai ales la inceput.... se face multa spuma. Am indepartat-o cu grija.... si rabdare. :) 

Am fiert gemul aproximativ o ora si 15 minute in total.... deci - dupa ce am separat pulpa de pielita si samburi, Am verificat daca este bine fiert punand cateva picaturi pe o farfurie care a stat initial cateva minute in congelator...


Cand am hotarat ca gemul este fiert suficient, l-am turnat in borcane sterilizate.....


Am pus capacele si apoi am intors borcanele pe capac pentru vreo 15 minute ca sa se sigileze. Nu se intampla nimici nici daca raman asa pana a doua zi. Eu, de data aceasta nu le-am mai pus in paturi pana a doua zi. A fost atat de cald.... incat abia daca s-au racit pana seara....









Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala:

- din cantitatile de mai sus am obtinut 7 borcane de 370 ml cu gem aromat cu scortisoara si 9 borcane de 370 ml cu gem simplu - plus portia de degustat :) 

- mie imi place in ambele variante, dar parca gemul simplu este mai aproape de sufletul meu

- probabil voi incerca candva sa aromatizez si cu ghimbir, cuisoare sau vanilie....

- am folosit denumirea de corcoduse pentru ca-mi se pare cea mai populara, dar la mine li se spune "prune de vara" si in alte parti zarzare... Asta numai din cate stiu eu... posibil ca in functie de zona, sa existe si alte denumiri.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu