29 august 2018

Ciorba cu galbiori


Se stie deja ca sunt fan ciuperci de padure. In topul preferintelor sunt galbiorii pentru mirosul lor minunat si manatarcile pentru textura. Desigur nu refuz nici alte soiuri 😍

In acest an am avut bafta si am gasit la piata galbiori la un pret foarte bun. Desigur nu am stat pe ganduri si am cumparat 3 kg. Imi pare nespus de rau ca nu am facut o poza cu ei inainte sa incep sa-i gatesc. Erau minunati! MI-am permis si o aroganta: am uscat aproximativ 500 g. Abia astept sa-i folosesc in diferite garnituri si sosuri.

Inainte sa scriu reteta (aproximtiva) acestei ciorbe, voi detalia putin cum ii pastrez eu pentru iarna - valabil si pentru alte tipuri de ciuperci de padure. 

Curat foarte bine ciupercile, si le trec prin mai multe ape. Cand spun ca le trec prin mai multe ape ma refer la faptul ca ii mut dintr-un vas in altul (in care este apa rece - curata) sau direct la robinet. Nu-i las sa stea prea mult in apa pentru ca ei absorb apa si pierd si din gust - parerea mea... 😇.
 Galbiorii ii rup fasii, iar manatarcile sau alte soiuri - le tai bucati. Apoi le pun intr-o cratita in care a pus ulei, pun sare si-i prajesc pana cand scade toata apa pe care o lasa ei in timpul gatirii. Spre final amestec aproape continuu. Ii las sa se raceasca complet si apoi ii distribui in pungi de congelator, atat cat consider eu ca ar fi suficinet ca sa gatesc o ciorba sau vreo garnitura. De data aceasta am pus in 5 pungi si sunt tare fericita 😍 Pun pungile la congelator si cand folosesc, inainte sa fie decongelate complet - le toc cat de marunt doresc pentru mancarea care urmeaza sa o pregatesc. Cam asta este tot 😇

In poza de mai jos sunt in tigaie la prajit...



Pentru ciorba am folosit:

- 1 punga galbiori congelati (cam cat ar intra intr-un bol de ciorba)
- 1 ceapa de marime medie
- 1 ardei rosu
- 1 morcov
- 2 galbenusuri 
- 200 ml smantana cu grasime 20%
- zeama de la 1/2 lamaie
- sare, piper
- 3 linguri ulei

Aici deja sunt semidecongelati si tocati pentru ciorba.



Am curatat, spalat si tocat zarzavaturile si le-am pus la calit in cele 3 linguri de ulei. Am adaugat sare si piper.



Cand legumele s-au inmuiat am adaugat putina apa calda si galbiorii tocati. Am fiert astfel acest amestec pana cand toate au fost gatite complet.



Intre timp am pus la fiert aproximativ 1.5 litri apa. 
Am amestecat galbenusurile de ou cu smantana.



Cand apa a dat in clocot, am turnat o parte din ea peste galbiori. Tot acum am adaugat si zeama de lamaie. Apoi am luat din zeama din oala cu polonicul si am adaugat incet peste amestcul de galbenusuri si smantana amestecand continuu. Am procedat astfel pana cand amestecul din bol a ajuns la o temperatura apropiata cu cea din oala. Apoi am turnat totul in cratita, am lasat sa mai dea cateva clocote, am potrrivit gustul de sare si piper. 
Gata ciorbita!





Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala: 

- consistenta ciorbei se ajusteaza la final, dupa ce se pune dreessing-ul in oala

- gustul acrisor se poate da si cu otet

2 comentarii: