7 septembrie 2015

Zacusca cu ciuperci de padure (manatarci)


Imi place mult zacusca.... de oricare ar fi ea, dar in fiecare an, zacusca de ciuperci este prima pe care o pregatesc. Am o reteta dupa care ma ghidez, dar niciodata nu o respect intocmai ;) - motiv pentru care voi scrie "reteta mama" si alaturat (in paranteze) cantitatile folosite de mine.

Si cu acest preparat voi participa la provocarea lunii septembrie "Toamna si darurile ei" - gazduita de Liliana Toma in cadrul proiectului "Traditie si gastronomie romaneasca" initiat de Gina Bradea

Reteta este in felul urmator:

- 5 kg ciuperci (2 kg)
- 6 kg ardei (2 kg)
- 2 kg ceapa (1 kg)
- 1/2 litru bulion sau 3/4 litru (maxim 1/2 litru)
- 1 litru ulei (aprox 250 ml)
- sare, piper, foi de dafin
- ardei iute (optional)

Am fost foarte fericita cand am primit aceste minunate manatarci. Sunt preferatele mele. 
Le-am curatat si spalat. Apoi le-am taiat bucati mai mari si le-am fiert in apa cu putina sare. (Uneori le calesc in putin ulei si le las pana cand scade zeama pe care o lasa ele) Le-am scurs si le-am lasat sa se raceasca, iar apoi le-am tocat cu ajutorul robotului



Am curatat si am spalat ceapa si gogosarii.
Le-am tocat cu ajutorul robotului de bucatarie.
Prima care a avut aceasta "onoare" a fost ceapa :) 


Am pus-o sa se caleasca in aproximativ 250 ml de ulei, doua foi de dafin si putina sare.


Am lasat ceapa la calit pana cand a devenit usor sticloasa si am adaugat gogosarul tocat


Dupa aproximativ 30 de minute de "convietuire" impreuna am adaugat manatarcile tocate si bulionul


Am fiert totul amestecand aproape continuu pana cand uleiul a inceput sa iasa la suprafata.


Am potrivit gustul de sare si piper si am mai fiert aproximativ 5 minute.
Am pus zacusca fierbinte in borcane si apoi am sterilizat la bain marie aproximativ 40 de minute din momentul in care au inceput sa fiarba. Am lasat borcanele in apa in care au fiert pana cand s-au racit complet.
Aici sunt o parte dintre borcane.


Nu am pus ardei iute in zacusca (am uitat), dar spre fericirea mea am avut cativa gogosari putin "piscaciosi" si a iesit super!!!





Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 






2 comentarii: