26 aprilie 2016

Sloi de oaie


In urma cu multi ani am mancat pentru prima data acest preparat la niste prieteni. Il cumparasera din piata din Petrosani. Fiind fan carne de oaie... este evident ca a fost foarte pe placul meu. Tot atunci am aflat ca doar toamna se face  si ca am sanse sa-l gasesc in piata doar in lunile septembrie si octombrie.... accidental si mai tarziu.
Stiam si eu ca toamna carnea de oaie este mai gustoasa ca de obicei. De ce? Nu as putea spune exact, dar este evident ca atunci oile sunt mai grase si probabil si acesta este un motiv foarte intemeiat.

Sloiul de oaie este o mancare traditionala. Se pregateste din vechime. Era si o metoda foarte practica de a pastra carnea pentru iarna.

Ultima data cand am trecut prin Petrosani, la o ora oarecum nepotrivita pentru a vizita piata, nu am gasit sloi de oaie... motiv pentru care am hotarat sa ma documentez si sa trec la treaba. Mi-am propus sa-mi satisfac pofta acasa pregatind eu sloiul. Eram constienta de faptul ca nu va avea acelasi gust -pentru ca atunci cand se prepara mai mult si eventual la tuci - are un gust... si atunci cand pregatesti din 3 kg de carne pe aragaz... - are alt gust. Am riscat totusi si nu-mi pare rau 😍

Am cumparat aproximativ 3 kg de carne de oaie putin mai grasa. Abia asteptam sa ajung cu ea acasa si sa trec la treaba. 😉
Am portionat carnea, am spalat-o si am tinut-o aproximativ o ora in apa rece.



Intr-o cratita incapatare am pus aproximativ 150 g untura de porc. Cand untura s-a topit si a fost suficient de incinsa am pus bucatile de carne si sare grunjoasa. Am acoperit cratita si am lasat-o sa se inabuse in suc propriu plus untura, la foc mic.


Peste aproximativ 45 de minute am adaugat o ceapa taiata marunt, foi de dafin si piper proaspat rasnit.


Si uite asa am lasat carnea sa farba inabusit, la foc foarte mic - vreo 4 ore. 



Am scos o bucata pentru degustare si am verificat daca oasele se pot indeparta usor.



Am indepartat oasele din toate bucatile de carne si am asezat carnea intr-un bol si o cutie.
Am turnat peste ea grasimea din cratita. Am trecut-o printr-o sita ca sa nu ajunga printre bucatile de carne eventuale oscioare.



Intre timp am pregatit un piure delicios peste care am pus cateva bucatele de carne si sos. Am mancat cu pofta maxima - daca se poate spune asa. Muratura de varza cu ardei tocat a intregit acest minunat ospat.



Sloiul se poate taia felii si manca rece, dar eu prefer sa-l tai felii si sa-l incalzesc putin iar apoi sa-l pun alaturi de o garnitura potrivita
      




Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala:

- intre timp am aflat ca sloiul de oaie se pastreaza foarte bine si-si pastreaza  minunat gustul in oale/recipiente din lut.
- din cele 3 kg de carne (cu os cu tot) a iesit o cantitate mica de sloi, dar este o mancare satioasa si a fost suficienta pentru a-mi satisface pofta de cateva ori
- am scris aici cum am facut eu, dar mai multe detalii si "povesti" despre sloiul de oaie, puteti gasi aici si aici .
- o cinzeaca de palinca (tarie) deschide foarte bine apetitul pentru acest gen de mancare, iar "degresarea" se face obligatoriu cu un pahar de vin 😍😍😍

2 comentarii: