9 noiembrie 2020

Gem de gutui


 Fiecare fruct are farmecul lui. 😊
Pregatesc gem de gutui cam odata la doi ani si de fiecare data ma fascineaza cu aroma si culoarea lui. Desigur, tot cu aceasta ocazie, nu ratez nici pelteaua de gutui 😍

Sa va spun cum il pregatesc eu.

Dupa ce spal bine gutuile le tai in patru sau chiar felii mai mici si le indepartez cotoarele. Unele fructe sunt viermanoase si atunci arunc cotoarele respective, dar pe cele sanatoase (alaturi de coji) le pastrez pentru peltea. Abia dupa ce am hotarat soarta cotorului respectiv curat sau nu coaja fructulu. Pe mine nu ma deranjeaza chiar deloc. Dupa cum se poate vedea, gemul este destul de fin desi cam jumatate din cantitatea de fructe a avut coaja.
Dupa cum le curat le pun in apa rece in care am adaugat zeama de lamaie. Cand am terminat aceasta operatiune 😉 scurg apa cu lamaie si cantaresc fructele iar apoi le razui cu ajutorul robotului de bucatarie

Eu am avut 5 kg de fructe curatate. Mai departe am respectat urmatoarele proportii: pentru fiecare kilogram de fruct am folosesit 500 g zahar si 200 ml apa. 
Deci, in momentul in care am stiut cantitatea de fruct - am pus pe foc o cratita incapatoare (cea in care am fiert gemul) cu  5 x 200 ml apa si 5 x 0.500 kg zahar. Am fiert siropul pana cand acesta s-a legat putin. Eu ii fac proba ori punand cateva picaturi pe o farfurioara tinuta initial cateva minute in congelator - si daca picatura nu se imprastie este ok - ori punand degetul pe lingura care a fost in sirop (atentie! este cald!) si apropiind si departand degetul mare de aratator - vad daca se formeaza un fir. In imaginea de mai jos se poate observa ca firul inecepe sa se formeze, dar mai trebuie fiert putin.


In timp ce a fiert siropul am razuit fructele cu robotul de bucatarie.
Cand acesta a ajuns la consistenta dorita - am adaugat fructele. Din momentul in care au inceput sa fiarba - am fiert gemul la foc mare aproximativ 20  de minute si apoi am redus flacara aragazului pentru o fierbere lenta inca 40 de minute. 


Acestia au fost timpii mei de fierbere pentru cantitatea pe care am avut-o eu, dar acestia pot fi diferiti in functie de cantitatea de fructe, de vasul in care se fierbe gemul, etc...
Am turnat gemul fierbinte in borcane si le-am intors pe capac pentru cateva minute pentru a se forma acel sigiliu in interior. Apoi le-am lasat sa se raceasca (in bucatarie) si le-am depozitat in camara.
Nu spun ca cineva sa faca ca si mine, dar eu nu sterilizez niciodata acest tip de gem 😇

Aroma este fantastica! Adevarat miros de toamna! 💓😍



Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu.


Nota personala:

- pentru gustul meu, cantitatea de zahar este foarte potrivita

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu