15 mai 2020

Cozonac Tepeluș


Am pus acest nume acestui preparat pentrru ca 95% din cei care au vazut poza, la prima vedere, au  crezut ca este un cozonac pliiiin cu nuca. M-a amuzat grozav intamplarea si am decis sa-l numesc TEPELUȘ.
De fapt este o briosa foarte pufoasa si aromata  :) Si gustul este foarte, foarte bun, dar nu este cozonac 😅😅😅

Am folosit:

- 500 g faina tip 650
- 70 ml lapte caldut
- 100 g zahar
- 1 ou intreg
- 150 g iaurt
- 50 g unt la temperatura camerei
- 7 g drojdie instant
- 2 linguri cacao + 2 lingri lapte
- un praf sare
- 2 pliculete zahar vanilinat
- putina esenta de rom

Pentru uns: 

- 1 galbenus de ou
- 1 lingura lapte

Desigur si de aceasta data am folosit masina de paine pentru framantat aluatul. Motiv pentru care am pus in cuva ei ingredientle fix in ordinea in care le voi scrie: lapte, iaurt, unt, ou, sare, zahar, zahar vanilinat, faina si la final drojdia. Ideea este ca prima data se pun lichidele, apoi faina si drojdia la final. Nici intr-un caz drojdia nu trebuie sa intre in contact direct cu sarea. Am setat programul pentru framantare si in 15 minute aluatul a fost gata.
A rezultat un aluat moale si putin lipicios. L-am scos pe masa infainata, i-am dat forma si apoi l-am pus la crescut intr-un bol acoperit cu folie alimentara


In nici 30 de minute crescuse foarte frumos.


L-am scos, l-am impartit in doua. Peste jumatate din aluat am pus cacao amestecata cu 2 linguri de lapte si esenta de rom. L-am framantat din nou pana s-a incorporat cacao cat de cat uniform. Apoi am impartit fiecare jumatate in doua. Au rezultat 4 bucati pe care le-am lasat sa odihneasca (acoperite) pentru aproximativ 15 minute.


Apoi am intins pe rand cate o bucata alba si una cu cacao. Le-am suprapus una peste alta si le-am rulat. La fel am facut si cu celelalte doua. Cu cele doua rulouri am format "cozonacul"




L-am lasat iar la crescut pentru aproximativ 40 de minute. L-am uns cu galbenus de ou diluat cu o lingura de lapte si l-am pus la copt in cuptorul preincins la 180 de grade pentru aproximativ 35 - 40 minute (depinde de cuptor). 




Si  in cuptor a crescut foarte mult. 😍


A rezultat o pufosenie aromata si foarte fotogenica 😅😇
Nu am avut rabdare sa se raceasca complet si am taiat cateva felii.



A doua zi feliile au fost putin mai ferme.



Acesta a fost cozonacul Tepelus! 😂
Se potriveste foarte bine la micul dejun cu o cana de ceai sau lapte. 

Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 

Nota personala:

- aluatul este putin lipicios doar la inceput. 
- la alegere - se pot pune si alte arome







2 comentarii: